I takt med att fler och fler aktörer ger sig in på den digitala marknaden för handel, blir det tydligt att det som tidigare var att betrakta som USP:ar numera har blivit ett krav för att ens överleva.
En allt yngre generation tvekar inte en sekund på att handla på nätet. Snarare ses internet som den naturliga handelsplatsen för inköp av allt från sällanköpsvaror till rena konsumtionsprodukter som köps in ofta. Det spelar inte längre någon roll om det handlar om kontorsmaterial eller om det är kläder eller mat – allt går att beställa online.
Den kritiska punkten för e-handlare idag är istället de detaljer som för bara några få år sedan var USP:ar för företagen. Att idag erbjuda fri frakt är i många fall ett krav, och att erbjuda snabba leveranser inom bara någon dag är definitivt ett krav. Ska en e-handlare överleva går det inte att dröja med leveranserna, då går kunden helt enkelt till en fysisk butik, även om det kostar några kronor extra.
Kort och gott handlar det om att sy ihop ett komplett och sömlöst erbjudande där allt från pris och produkt till leverans går ihop till en tydlig enhet som utgör ett vattentätt erbjudande som helt enkelt inte går att tacka nej till.
Sådant här kostar dessvärre många gånger pengar. Bara en sådan sak som att erbjuda fri frakt innebär dels en minskad vinst, och i värsta fall kan det till och med handla om en förlustaffär vid mycket små ordrar. Men faktum kvarstår, e-handlare som lyckas kalkylera in dessa kostnader och samtidigt skapa ett attraktivt erbjudande, lyckas också i större utsträckning att driva bra försäljning.
Ett exempel är just ovan länkade THK.nu som – trots sin relativt nystartade verksamhet – tidigt har förstått vikten av att transformera de tidigare USP:arna till självklarheter. Kunder hos det Boråsbaserade företaget för kontorsmaterial erbjuder såväl fri frakt inom Sverige som leverans nästföljande arbetsdag i de fall ordern läggs redan under förmiddagen. Det här har gjort att THK snabbt har tagit viktiga marknadsandelar och därmed också lyckats göra profit på de äldre konkurrenternas motvilja att avstå en del av sin vinst för att öka omsättningen.