Hur det är att jobba som festfixare på en professionell nivå

En festfixare är någon som planerar och genomför till exempel; en fest, ett event eller ett evenemang mm. En happening helt enkelt! Oftast får du jobba med både företag och privatpersoner, det beror lite på typ av händelser. Det är inte ovanligt att anlita en festfixare inför ett bröllop, studentskiva eller en 50-års-fest. Företagsfester eller något slag företagsevent är lite vanligare för en festfixare. Företag har generellt också en högre budget att arbeta med, vilket gör en stor skillnad på eventet.

Bra att ha som festfixare
Egenskaper som; EQ, empati, tålamod och stresstålighet är bra att ha. Sedan är ett riktigt bra kontaktnät nästan ett måste för att få saker på plats snabbt och smidigt. Du bör vara tjenis med artistbokare för underhållningen, eventleverantörer för material så som scenmolton och andra tyger. Cateringfirmor för mat, bar och serveringspersonal. Det gäller att känna sin bransch helt enkelt.

Kräv en budget redan från start
Det är ingen idé att börja jobba, eller ens tänka innan det har pratats budget. Allt kostar. Vill kunden ha till exempel en studentskiva så måste du veta vad de förväntar sig och vad det får kosta. Be också kunden om att få förvalta budgeten inom ramen som ni sätter tillsammans, då blir jobbet mycket enklare. Har du bestämmanderätt utan att hela tiden stämma av med kunden så kan du göra ett så mycket roligare event. Ett exempel kan vara att ta bort något dyrt från bordsdekorationen och istället satsa pengarna på att klä in rummet i vit scenmolton. Större effekt för samma pengar helt enkelt.

Tänk på alla kostnader:
Här är en liten checklista på vad som kan kosta på en fest/ett event:
– Inbjudningskort: Det är inte helt ovanligt att festfixaren får fixa detta. Du bör ha kontakt med en bra formgivare och ett bra tryckeri. Kan bli rätt dyrt.

– Lokalen: Du kan bli ombedd att också fixa en lokal. Har spelar budgeten verkligen in.

– Teknik: Vad behövs. Ska du ha ett band, en ståuppare eller karaoke. Det kräver olika typ av utrustning. Glöm inte scenljus. Kolla vad som finns på plats och komplettera.

– Dekorationer: Behöver lokalen piffas upp? Behövs det scenmolton eller annat tyg för att skapa en särskild känsla. Behövs det blommor och bordsdekorationer mm. Småsaker kan dra iväg ordentligt. Håll koll.

– Mat: Vad ska ätas, hur många ska äta, behövs det vikning? Glöm inte specialkost och allergiker. Mat är oftast den dyrast posten i din budget.

– Personal: Behövs det personal till servering, bartender, ljudtekniker, fotograf mm. Här kan det bli stora kostnader vilket är lätt att missa.