I det svenska klimatet krävs det att man byter däck två gånger per år. Det går inte att köra säkert med sommardäck under vintern utan då måste man ha vinterdäck under sin bil.
Det finns vissa regler som gäller. Du måste ha vinterdäck under din bil från 1:a december fram till 31:a mars. Du får ha vinterdäck från 1:a oktober fram till 15:e april. Från 16:e april fram till 30 september får du alltså inte ha vinterdäck installerade, då är det sommardäck som gäller.
Det finns tre stycken olika slags vinterdäck. Alla dessa är godkända som vinterdäck men har olika egenskaper som är bra vid olika väglag. De tre olika typerna är dubbdäck, friktionsdäck specifikt för nordiska förhållanden och friktionsdäck specifikt för mellaneuropeiska förhållanden.
Du ska alltså välja vinterdäck efter vilket väglag som gäller. Med andra ord ska du välja vinterdäck efter hur vädret är på vintern där du bor och där du kör mycket bil. Namnet på de olika vinterdäcken säger ganska mycket om vad som gäller. Bor du på ett ställe där förhållandena under vintern är riktigt kalla bör du kanske välja friktionsdäck för nordiska förhållanden. Bor du på ett ställe där det mycket sällan kommer snö eller blir kallare än 5-10 grader så räcker det kanske med friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden.
Bäst på våt is och rå is är dubbdäck följt av friktionsdäck för nordiska förhållanden och sämst är friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Bäst på hård och lös snö är friktionsdäck för nordiska förhållanden tätt följt av dubbdäck och sämst är återigen friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden. På barmark är det friktionsdäck för mellaneuropeiska förhållanden som är bäst, medan både dubbdäck och friktionsdäck för nordiska förhållanden är relativt dåliga. Friktionsdäcken, framförallt de för nordeuropeiska förhållandena, är bäst på stabilitet, komfort och har lägst ljudnivå.
Du vet antagligen att däck är framtagna från av gummi? Men inte riktigt samma typ av gummi som det som finns i till exempel en gummiduk eller en vattenslang. Nej det här är ett mycket tåligare gummi Och tur är väl det. Däcken måste ju tåla kraftiga slitage.
Även om det under de flesta dagarna är barmark där du bor ska du ändå överväga att ha dubbdäck på bilen. Vädret i Sverige är mycket osäkert och att vakna upp till ett plötsligt vinterlandskap är inte roligt med fel däck på bilen.